Asociaal tuig dat jullie zijn…

Heel soms veroorloof ik het mezelf om iemand eens flink de waarheid te vertellen. Nog niet zo lang geleden heb ik dat ook gedaan. Eigenlijk was ik gewoon kwaad. Waarom? Omdat het ’lijdend voorwerp’ zich als een asociaal opstelde nadat hij in de fout was gegaan. Dat eigenlijk ook wel wist maar doodleuk probeerde te ontkennen.

Het was niet de eerste keer dat ik asociale trekjes aan een persoon had toegedicht. Ooit probeerde een man zijn vierwieler in mijn linkerportier te parkeren. Onbekendheid met de situatie ter plekke en geen voorrang verlenen.

Het is mij ook wel eens gebeurd. Maar om dan te doen alsof iemand anders de schuldige is en dan ook nog een grote mond op zetten? Ja, dan gaat bij mij het licht ook op rood.

Dit was er dus weer zo eentje van het soort dat zich anders gedraagt dan het hoort. Tenminste, waarvan we denken dat het zo hoort. We stoppen immers iedereen graag in een hokje. Omdat dat de mens nou eenmaal eigen is. Allemaal een etiket op het hoofd zodat je meteen weet wie je voor je hebt. Zo heb je dus ook de aso’s. De mensen die zich als idioten in het verkeer gedragen, zoals in mijn geval dus, er een andere levenswijze op na houden dan we gewend zijn. Zich in onze ogen misdragen door wat ze doen of juist laten. We zullen nooit met de vinger naar onszelf wijzen. Het zijn immers altijd de anderen die de aso zijn. Maar is dat wel zo?

Hier is uw digitale spiegel. Ik ben de eerste die door het stof gaat. Ik heb me laten gaan na beide voorvallen. Bij de een vond ik mezelf nog redelijk ingetogen, de ander kreeg de volle laag. En ja, dat zullen anderen best asociaal hebben gevonden. Maar of ik daar wakker van gelegen heb? Geen moment, ik vond het zelfs een heerlijk gevoel. En o ja, als we herfst en winter achter ons hebben gelaten, de temperaturen hard oplopen en het weer tijd is om met de autoraampjes open te rijden? Reken dan maar dat ik dat ook zal doen. En weet u wat? Ik doe er een lekker keihard stuk muziek bij.

Sommige mensen zullen dat knap asociaal vinden. Herkent u mijn ergernissen? Deel ze met mij en hou uzelf die spiegel eens voor. Misschien schuilt er diep in u ook wel een aso….